Chodíte do práce s radostí?
"Vlastně si jen přeji, aby chodili do práce rádi", shrnul svůj dlouhý monolog na téma "Co všechno bych chtěl pro své lidí změnit" ředitel výrobní společnosti s lehkým úsměvem na rtech. Ani sám v ten moment možná netušil, jak silná slova na závěr vyslovil. Moje duše se zaradovala. Další krásný příklad šéfa, který nebere své lidi pouze jako zdroj pracovní síly nebo dokonce "číslo". Šéf, který ví, že když budou spokojení jeho lidé, daleko snadněji dosáhne výsledku. A to i ve chvíli, kdy před nimi nemůže zamávat pomyslnou mrkvičkou v podobě zvýšení platu či mimořádné odměny.
Kdy jsou však lidé v práci spokojení, kdy chodí do práce s radostí? Když pracují ve zdravém prostředí. V prostředí, kde panuje důvěra, otevřenost, přirozená spolupráce, lidskost, ochota a pohoda. V prostředí, kde mohou lidé využívat svoje silné stránky a rozvíjet se. V prostředí, kde lidé vědí, co se od nich očekává. V prostředí, kde lidé vnímají svojí hodnotu a přínos pro celou firmu. V prostředí, kdy jim jejich činnost dává smysl. A především: v prostředí, kde tyto hodnoty tvoří základy firmy, nikoliv jen "načančanou" špičku ledovce.
Mnoho firem tyto hodnoty zdárně používá při "lákání" lidí do firmy. V době, kdy najít dobrého člověka je doslova umění, přece třeba použít "silný kalibr". Realita je však mnohdy odlišná.
Stačí pár týdnů, mnohdy jen pár dní a nový zaměstnanec už velmi dobře navnímá, jestli jsou firemní vody opravdu zdravé, jestli ho "spodní proudy" vynesou na hladinu, kde bude s lehkostí plavat směrem kupředu, anebo jej naopak potopí. Masky padají a odhaluje se spodní část ledovce, opravdové základy a "hodnoty" firmy, které jsou mnohdy výrazně odlišné oproti "lákadlům" z přijímacího rozhovoru. Do zdravého firemního prostředí mají na míle daleko. A tak další nový člověk odchází a personalista s šéfem nešťastně přemítají: "Proč odešel?"
Zdravé pracovní prostředí je opravdu jednou z velmi důležitých hodnot především pro mladé a nejmladší generace. S ním si dokážeme do týmu nové lidí nejen získat, ale i maximálně využít jejich potenciál ve prospěch celé firmy.
Kdo má na tvorbu firemního prostředí zásadní podíl? Jasně, že každý člen týmu, především však ten, kdo je pro tým příkladem. "Šéf", pro kterého jsou hodnoty zdravého firemního prostředí naprosto přirozené a sám jimi žije. Tak, jako výše zmiňovaný ředitel :-)
Jak je to u vás, když nahlédnete pod hladinu?